Blog firmowy – czy w 2017 r. to wciąż się opłaca

Gdy w 2012 r. wybuchła moda na content marketing rzesza przedsiębiorców stała się blogerami. Ich strony systematycznie zapełniały się branżowymi artykułami, ikonografikami i filmami. Tym sposobem doszliśmy do momentu, gdy każdego dnia na świecie jest generowane 2,5 mln artykułów blogowych. Czy w obliczu takiej konkurencji opłaca się jeszcze prowadzić blog firmowy?

Wiesz, jaki jest podstawowy problem większości blogów firmowych? Nikt ich nie czyta. Firmy produkują treści, które je pozycjonują w Google i umacniają wartość strony, ale nie spełniają swojej podstawowej funkcji, czyli nie trafiają do klientów. Co zrobić zatem, aby ludzie chcieli czytać twoje teksty. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek:
Zadbaj o profesjonalny wygląd bloga Internauci są przyzwyczajeni do pewnych standardów wyglądu bloga.
Lubią, gdy strony są zilustrowane wieloma zdjęcia a najważniejsze informacje podkreślają nagłówki. Jeśli na twoim blogu zabraknie tych elementów, wyda im się on nieciekawy i mało profesjonalny. Zanim pochylisz się wiec nad pisaniem tekstów, zadbaj o profesjonalny szablon i zdjęcia. Nie musisz robić ich samodzielnie. Do dyspozycji masz wiele banków zdjęć. Część z nich (np. pixabay.com) jest darmowa. Pamiętaj tylko o podaniu źródła obrazka.
Unikaj nachalnej sprzedaży
Teksty na blogu firmowym powinny edukować klientów i tylko od czasu do czasu dyskretnie wspominać o produkcie. Jeśli będzie on zbyt widoczny, czytelnik najprawdopodobniej zrezygnuje z lektury tekstu. Po co marnować czas na zapoznawanie się z reklamą? Pamiętaj, że content marketing to nie przechwałki, lecz użyteczna baza wiedzy i inspiracji. Czytelnik, zapoznając się z przygotowywanymi przez firmę materiałami sam musi poczuć potrzebę posiadania opisywanego produktu. Spójrz na zamieszczone na końcu artykułu inspiracje i zobacz, jak robią to najlepsi.
Pracuj nad promocją każdego artykułu
Praca nad artykułami, to zaledwie 20% zadań, jakie wiążą się z prowadzeniem bloga. Pozostałe 80% to ich promocja. Nie wystarczy tylko napisać tekst, musisz też sprawić, aby ludzie się o nim dowiedzieli. W tej roli doskonale sprawdzają się media społecznościowe. Za każdym razem, gdy opublikujesz jakiś artykuł promuj go na swoim fanpage’u i w grupach na Facebooku oraz na Instagramie, LinkedIn’ie i Twitterze. Najlepiej będzie, jeśli rozłożysz promocję na kilka dni. Dzięki temu więcej osób dowie się o nowościach na blogu. Warto przygotowywać też miesięczne zestawienia wszystkich opublikowanych artykułów (nawet stałym czytelnikom mogło coś umknąć) oraz rozsyłać newsletter. Powszechną praktyką jest także tzw. recykling treści, który może polegać np. na linkowaniu na Facebooku o starych artykułach (pod warunkiem, że ich treść się nie zdezaktualizowała).
Współpracuj z innymi blogerami Blogosfera to społeczność.
Wykorzystuj to! Pozwalaj by na blogu publikowali inni blogerzy i sam zamieszczaj posty gościnne na blogach o zbliżonej tematyce. To najlepsza metoda na zwiększenie zasięgu bloga.
Blogi firmowe, którymi warto się inspirować:
1. Westwing.pl
Wzorowo prowadzona platforma content marketingowa. Na stronie sklepu wnętrzarskiego Westwing regularnie pojawiają artykuły dotyczące aranżacji wnętrz, projekty DIY i wywiady z właścicielami mistrzowsko urządzonych mieszkań. Wszystko jest zilustrowane pięknymi zdjęciami. Redaktorzy bardzo przykładają się także do promocji treści pojawiających się na stronie: promują je w social media i rozsyłają newstletter.
2. Interviewme.pl
Interviewme.pl to platforma z gotowymi szablonami CV i listów motywacyjnych. Na ich blogu znajdują się liczne porady dotyczące poszukiwania pracy. Dokumenty stworzone przy pomocy kreatora często stanowią ilustracje do artykułów. Reklama nie irytuje jednak czytelnika, ponieważ poza produktem znajduje w artykule wiele użytecznych porad.