Facebook – czy prowadzenie fanpage’a w dobie Edge Rank ma sens?

 

Po ostatniej aktualizacji algorytmu Facebooka (EdgeRank) zasięg postów organicznych spadł do zaledwie 1%. Widzą je tylko Ci użytkownicy, którzy często wchodzą w interakcje na profilu (lajkują, komentują, udostępniają). Czy skoro zasięgi postów na FB są tak niskie, wciąż warto inwestować w prowadzenie fanpage’a?

 
Fanpage na Facebooku jest przez wiele osób traktowany na równi z oficjalną stroną przedsiębiorstwa. Pytanie o to, czy aktywne prowadzenie fanpage’a się opłaca jest więc nieodpowiednio postawione. Firmy z niektórych branż po prostu muszą tam być. Zyski z obecności na FB nie zawsze mierzy się jednak w złotówkach.  Profil może służyć także do kontaktu z klientami, edukacji i budowania wizerunku. Jeśli twoim celem jest jednak przede wszystkim aktywna sprzedaż, przed rozpoczęciem działań musisz sobie postawić kilka pytań:
Czy moja branża pasuje do Facebooka?
Promocja w social media sprzyja spontanicznym decyzjom. Z pewnością nie zalicza się jednak do nich zakup torebki za 5 tys. zł. Niezwykle trudno jest wzbudzić potrzebę posiadania tak drogiego produktu. Nawet jeśli nam się uda zainteresować nim użytkownika, cena może się okazać dla niego nieprzekraczalną barierą.  Z tego powodu Fanpage marek luksusowych pełnią raczej funkcję wizerunkową. Na FB najlepiej sprzedaje się natomiast odzież z średniej półki cenowej, produkty spożywcze (ale te z limitowanych serii, użytkownik musi czuć, że decyduje się na coś wyjątkowego), multimedia, produkty do wystroju wnętrze, rękodzieło i książki.
Jeśli Twój produkt lub usługa nie wpisują się w żadną z tych kategorii nie musisz rezygnować z promocji na Facebooku. Możesz edukować swoich klientów i budować za pośrednictwem FB swój wizerunek.  Na taką strategię postawił deweloper Dom Development. Zamiast wrzucać na fanpage oferty sprzedaży i wynajmu mieszkań, firma utworzyła profil poradnikowy „Pięknie mieszkaj”. Gromadzi on obecnie ponad 56 tys. społeczność. Pojawiają się na nim inspirujące zdjęcia wnętrz i