Miejsce opinii jest dziś nie tylko na forach

 

Opinia jest jednym z najważniejszych czynników w procesie zakupowym. Gdy widzimy, jak użytkownicy forum zachwalają skuteczność jakiegoś kosmetyku prawdopodobieństwo tego, że także zdecydujemy się go kupić znacząco rośnie.

 

Opinia magnesem na klientów

Marketing szeptany prowadzony na forach internetowych to doskonałe narzędzie do pozyskiwania nowych klientów. Jeśli post z informacją o firmie pojawi się w odpowiednim kontekście mamy dużą szansę na przyciągnięcie na stronę osób prawdziwie zainteresowane produktem. Nie każdy klient udziela się jednak na forach internetowych. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby na stronie pojawił się moduł opinii.

Po opiniach ich poznacie

Pozytywne opinie dotychczasowych klientów są dowodem na uczciwość sprzedawcy. Aby się o tym przekonać wystarczy zajrzeć na Allegro. To oczywiste, że nie kupimy nic od allegrowicza z jedną gwiazdką. Zainstalowanie modułu opinii na stronie to nic trudnego. Znacznie większym wyzwaniem jest przekonanie klientów do tego, aby zechcieli się nimi podzielić. Prawdopodobieństwo tego, że zadowolony klient, pochwali Cię w komentarzu jest niewielkie. Co innego w przypadku wpadki – o wyrazy niezadowolenia zazwyczaj nie trzeba się prosić. Będąc w tak mało dogodnej sytuacji musisz mobilizować klientów do wystawiania komentarzy. Umieść na stronie formularz, gdzie w kilku słowach będzie można wyrazić swoje zdanie o firmie (musi być prosty i intuicyjny), a po zakończonej transakcji wysyłaj maile z prośbą o wystawienie opinii. Dzięki temu masz znacznie większą szansę na pozyskanie rekomendacji.

Branże, którymi rządzi opinia

Pozytywne rekomendacje sprzyjają firmom praktycznie z każdej branży. Istnieją jednak dziedziny, gdzie opinie innych osób mają wyjątkowe znaczenie. To m.in.:
· Zdrowie – mało kto decyduje się na konsultację lekarską u przypadkowego specjalisty. To najczęściej osoba polecona przez znajomych lub znaleziona na forum internetowym. Istnieją też portale, gdzie można znaleźć opinie o lekarzach specjalistach z całej Polski np. ZnanyLekarz.pl
· Uroda – drogeriom co raz trudniej jest skusić klienta atrakcyjną promocją. Zanim kosmetyk znajdzie się w koszyku klient prawdopodobnie wyciągnie telefon i sprawdzi krążące o nim opinie. Jeśli nie będą pozytywne, promocja na nic się nie zda.
· Turystyka – turyści bardzo chętnie dzielą się swoimi wrażeniami z wakacji (np. na portalu tripadvisor.com). Dzięki opiniom zamieszczanym w Internecie znacznie łatwiej znaleźć wygodny hotel w dobrej cenie lub dobrą restaurację.

Co z negatywnymi opiniami?

Z większości for i portali niestety nie można usuwać negatywnych komentarzy. Jest to możliwe tylko po kontakcie z administratorem i to tylko w sytuacji, gdy udowodnimy, że komentarz to nie rzetelna recenzja, lecz czarny PR. W module opinii na własnej stronie możesz zarządzać komentarzami, ale jeśli będziesz usuwać te negatywne, możesz zostać posądzony o cenzurę. Nie pozostaje Ci zatem nic innego, jak ustosunkować się do krytycznych opinii. W odpowiedzi na komentarz zapytaj, co konkretnie nie podobało się klientowi i jak i co możesz to naprawić. Nie wdawaj się jednak w bezsensowne dyskusje. Jeśli widzisz, że autor negatywnego komentarza upiera się przy swoim zdaniu, podziękuj mu za wyrażenie opinii i z klasą zakończ konwersację.